Physical Activities of Student Gadget Users: Literature Study
DOI:
https://doi.org/10.26858/cjpko.v17i3.469Keywords:
Physical Activity; Gadget Users Students.Abstract
This study aims to describe the physical activity of students who use gadgets through an analysis of three related scientific articles. Increased gadget use has the potential to reduce students' physical activity and fitness. This study uses a literature study approach by searching various scientific sources through Google Scholar using the keyword "physical activity of gadget users." From the search results, three scientific articles published between 2019 and 2024 were obtained and deemed relevant to the research focus. The three articles were analyzed in depth to examine the research methods, findings, and implications of the relationship between gadget use and physical activity in students. The results of the study indicate that a high duration of gadget use is correlated with low physical activity in students, while good management of gadget use time has an impact on more optimal physical activity. This study emphasizes the importance of efforts to regulate technology use to prevent the reduction of students' health and physical fitness.
References
Adi, S., Soenyoto, T., Aliriad, H., & Utama, M. B. R. (2025). Manajemen Aktivitas Fisik Siswa. Cahya Ghani Recovery.
Ardiyanto, D., & Mustafa, P. S. (2021). Upaya Mempromosikan Aktivitas Fisik dan Pendidikan Jasmani via Sosio-Ekologi. Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 5(2), 169–177.
Kamaruddin, I., Leuwol, F. S., Putra, R. P., Aina, M., Suwarma, D. M., & Zulfikhar, R. (2023). Dampak Penggunaan Gadget pada Kesehatan Mental dan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah. Journal on Education, 6(1), 307–316.
Kumala, A. M., Margawati, A., & Rahadiyanti, A. (2019). Hubungan antara durasi penggunaan alat elektronik (gadget), aktivitas fisik dan pola makan dengan status gizi pada remaja usia 13-15 tahun. Journal of Nutrition College, 8(2), 73–80.
Lagarinda, E., & Nurhayati, F. (2024). Analisis aktivitas fisik terhadap tingkat kebugaran jasmani siswa. Jurnal Pena Edukasi, 11(1), 1–10.
Lestari, A., Putri, D., Pardosi, R. A., & Gusmaneli, G. (2023). Pengaruh gadget terhadap akhlak seorang anak. Journal of Creative Student Research, 1(4), 216–228.
Marpaung, J. (2018). Pengaruh penggunaan gadget dalam kehidupan. KOPASTA: Journal of the Counselling Guidance Study Program, 5(2).
Mustafa, P. S. (2020). Kurikulum pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan di Indonesia abad 21. Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 4(3), 437–452.
Nurbaiti, N., Nasmi, N., & Marniati, M. (2025). Literature Review: Dampak Gadget terhadap Kesehatan Fisik dan Mental Anak. Antigen: Jurnal Kesehatan Masyarakat Dan Ilmu Gizi, 3(3), 107–125.
Pratiwi, F., Sibua, S., & Hayun, S. (2024). Pendidikan Jasmani Dalam Karakteristik Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Pasifik Pendidikan, 3(2), 141–148.
Ramdhan, A. F., Suherman, A., Sultoni, K., Damayanti, I., & Ruhayati, Y. (2024). Kepatuhan terhadap Pedoman Aktivitas Fisik WHO pada Anak Usia Dini: Evaluasi dengan Metode Machine learning. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 10(1), 184–195.
Rohmah, L., & Muhammad, H. N. (2021). Tingkat kebugaran jasmani dan aktivitas fisik siswa sekolah. Jurnal Universitas Negeri Surabaya, 9(01), 511–519.
Rosmi, Y. F. (2016). Pendidikan jasmani dan pengembangan karakter siswa sekolah dasar. Wahana: Tridarma Perguruan Tinggi, 66(1), 55–61.
Sari, Y. Y., Ulfani, D. P., & Ramos, M. (2024). Pentingnya pendidikan jasmani olahraga terhadap anak usia sekolah dasar. Jurnal Tunas Pendidikan, 6(2), 478–488.
Sinabang, P. B. (2023). Gaya Hidup Sedentari, Screen Time, Pola Makan Dan Aktivitas Fisik Terhadap Status Gizi Siswa Kelas X Di Smkn 2 Rantau Utara.
Suwanti, N. (2025). Penggunaan Smartphone Sebagai Media Interaksi Sosial Siswa. Syi’ar: Jurnal Ilmu Komunikasi, Penyuluhan Dan Bimbingan Masyarakat Islam, 8(1), 31–41.
WATI, D. D. K. (2024). Hubungan Perilaku, Frekuensi Dan Lama Bermain Game Online Dengan Kelelahan Mata Pada Siswa SMP Negeri 2 Nguter-1951700001. Universitas Veteran Bangun Nusantara.
Wicaksono, A., & Handoko, W. (2020). Aktivitas fisik dan kesehatan. Akt Fis Dan Kesehatan.
Widodo, T., Shinta, H. E., Putra, R. A. A.-H. S., & Yuliani, N. N. S. (2024). Hubungan Konsumsi Minuman Kemasan, Aktivitas Fisik dan Intensitas Penggunaan Gadget dengan Kejadian Obesitas pada Anak di SD Negeri Percobaan Palangka Raya. Barigas: Jurnal Riset Mahasiswa, 2(3).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sri Nuramalia, Endarman Saputra, Mohd. Adrizal, Ilham, Ely Yuliawan, Yonifia Anjanika (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



















